Метод піктограм. Як вивчити вірш швидко, легко і надовго. Як вивчити вірш з дитиною.

Усі ми без винятку час від часу вчимо якийсь вірш: чи то дитиною в садочку до свята, чи то школярами на урок літератури, чи то вже дорослими з якоїсь нагоди. Свідомо не додаю сюди вірші, які ми вивчаємо за власним бажанням, бо тоді вірш ЧОМУСЬ вчиться значно легше! Зрозуміло, скажете, все що відбувається без примусу – відбувається швидше і простіше. Але, думаю, не заперечите, якщо скажу, що вивчення віршів – це не лише примха навчальних програм, а й розвиток пам’яті, мовлення та мислення, а ще навіть трохи культури, трохи відчуття ритму, трохи… Та всього потрохи, лиш залежить з якого боку подивитися. Залишається лише додати до процесу вивчення віршів приємності – і буде 100-відсоткова користь. І я знаю як це зробити й з радістю поділюся!

Трошки історії. Слово «піктограма» походить з латинського pictus «зображений, намальований» та грецького γράμμα «буква, знак». Тобто, піктограма – це зображення, що замінює букви, або як каже Вікі – це «умовний малюнок із зображенням будь-яких дій, явищ, предметів і т. д.» Або, якщо ще точніше, – це передання інформації за допомогою малюнка –  стисло і цілком зрозуміло, не залежно від мови та віку реципієнта (того, хто дивиться на малюнок). Такий малюнок є схематичним без художньо-естетичної функції, але це не означає, що над створенням піктограми не потрібно працювати. Радше навпаки – для того, щоб створити дійсно якісну піктограму (чи систему піктограм) часто працює не одна людина не один день.

Піктограми – це і перші наскельні малюнки, і ритуальні зображення в храмах і на місцях поховань. Метод піктограм застосовується в психології та діагностиці психічних хвороб. Без піктограм не уявляємо собі ані історії, ані сьогодення. Отож, близько 8 тисяч років до нашої ери та уже більше 2 тисяч нашої піктограми живуть поруч з нами і неабияк допомагають.

Піктограми сьогодні – це усі дорожні знаки, вся інформатика (комп’ютери, смартфони, інше), інформування на вулицях та мапах, на вокзалах та в аеропортах, це уся реклама та увесь маркетинг. Тисячі людей працюють над тим, щоб під одним символом людина з тієї чи іншої точки земної кулі побачила одну й ту саму інформацію. Наприклад:

Знайомо, правда? І що головне – зрозуміло без букв, де туалет, вихід чи перехід. Доведено, що мозок швидше сприйме картинку, аніж прочитає слово. Ок, з піктограмами думаю усе зрозуміло, але до чого тут вивчення віршів напам’ять?

А тепер поговоримо про метод піктограм або піктограмування як один з прийомів мнемотехніки – техніки запам’ятовування. Основою методу є перетворення слів на спрощені символи, так зване малюнкове письмо. Застосовування піктограм при вивченні віршів з дитиною добре тим, що таке вивчення сприймається як гра – весело і легко, без примусу, а вірші вивчені за допомогою власних схематичних малюнків пам’ятаються значно довше (щоб не налякати вас не cкажу, що назавжди, хоч так воно і є!).

Як будь який метод чи підхід, піктограмування при вивченні віршів (чи навіть текстів) все ж потребує не лише хорошого настрою, а й дотримання певних правил та трохи практики. Отож, про все по черзі:

1 – хороший настрій або позитивний підхід. Зазвичай, оскільки потреба вивчити вірш приходить ззовні, то сприймається як примус. Наше завдання як батьків (і/чи педагогів) перетворити примус на власне бажання. Тому озброюємось усмішкою, аркушем паперу і кольоровими олівцями та пропонуємо дитині зробити з вірша комікси або мультик. Повірте (або ж спробуйте), уже цієї маленької трансформації буде достатньо для того, щоб змінити вороже ставлення учня до роботи.

2 – правила. По перше – запевніть дитину, яка переживає за якість свого малюнка, що художником для цієї справи точно не потрібно бути! Будь кому під силу зробити свої фантастичні замальовки! По друге – голосно скажіть «ні» точності та деталям! Малюнок має бути схематичним і швидким у виконанні, але це не виключає процесу уявляння того, що хочемо зобразити!  По третє – малюнок не має бути зрозумілим мамі, татові, братові чи сестричці, бабцям, дідусям, однокласникам і вчителям… (ряд можна продовжити :)) Малюнок має бути в першу чергу зрозумілий самому автору піктограми! Але пояснення тих чи інших зображень добре вплине на процес запам’ятовування. Тому раджу розпитувати дитину, чому саме так вона зображає, однак не питати за кожен малюнок і в жодному випадку НЕ КРИТИКУВАТИ!!! По четверте – навіть якщо це малюнок, не забороняйте дитині вписувати чи домальовувати до схеми літери. Але попросіть уникати писати цілі слова. І по п’яте – допомагайте, якщо поняття, яке потрібно намалювати – складне. Але допомагайте не власними діями, а запитаннями типу «а на що воно схоже?», «а що ти відчуваєш, коли думаєш про це?», «а які перші асоціації прийшли тобі на думку, коли ти вимовляєш це слово?» та схожими…

3 – практика. Наскільки б легким і приємним не був метод піктограм, він все ж потребує практики. Не відразу дітям вдається зобразити всі слова, а труднощі, як відомо, знеохочують. Краще спробувати цей метод тоді, коли у вас багато вільного часу, у дитини достатньо сил і гарного настрою, а вірш, який ви збираєтесь вивчити, – не складний і не великого розміру. Тренуючись, можна малювати на піску в часі літнього відпочинку, загадуючи слова одне одному… Можна малювати слова лише на якусь одну тему (наприклад фрукти)… Можна малювати героїв і відгадувати так казку… Можна малювати на що схожі цифри… Можна нафантазувати ще з кілька десятків випадків для тренувань, але все одно залишаться такі, які ви придумаєте самі, разом з вашою дитиною!

На останок скажу, що при запам’ятовуванні вірша методом піктограм потрібно після етапу «малювання», кілька разів «почитати» з малюнка. А тоді відкласти малюнок на деякий час у бік, і спробувати пригадати намальоване як картину чи мультик. І все! Ще одне-два прочитання на другий день – і вивчений вірш у вас в кишені! Точніше у кишені вашої пам’яті!