Винахідницькі задачі: як навчити дітей не боятися труднощів
та давати собі раду в складних ситуаціях.

Впевнена, що усі батьки хочуть, щоб їхні діти могли собі самостійно давати раду в житті. Іншими словами – вирішувати проблеми, з якими стикаються та стикатимуться. На жаль, в річних планах школи такі завдання явно не прописані. Але у нас, батьків, є можливість через гру навчити дітей мислити критично і цілісно, застосовувати уже отримані знання, помічати і використовувати доступні, хоч часом і непомітні на перший погляд можливості, і, найголовніше, – ніколи не зупинятись на першому вирішенні, а шукати найкращого! І навчити цього можна з допомогою такого інструменту ТРІЗ-педагогіки як відкриті (чи винахідницькі) задачі!

Трохи загальної інформації, про умову, шляхи розв’язку та відповіді до відкритих задач – тут. Сьогодні ж – покажу на прикладі, що ж таке винахідницькі задачі на основі казкових історій і як їх вирішувати з дітьми, перетворивши процес навчання на веселу і приємну гру.

Життєві, винахідницькі задачі. Що, для чого, як?

Задача перша – казкова. «Про кмітливого зайця»

Жив собі дядько Ведмідь і мав він дачу. Любив Ведмідь на дачі відпочивати, але не любив працювати. От одного разу виросла в нього на дачі за літо кропива. Та така, що не те що полежати, ходити неприємно. Ведмедю самому ліньки полоти, а погрітись на сонечку охота. От придумав він оголосити нагороду тому, хто його ділянку очистить: цілу корову! Гукнув на увесь ліс, ніхто не зголошується… Засмутився було Ведмідь, аж ось, за кілька днів, приходить до нього Зайчик…

  • Ти, – каже, – корову віддаєш, якщо твою ділянку від кропиви очистити?
  • Я, – каже Ведмідь. А самому вже й бажання пропало цілу корову маленькому Зайчику віддавати… Та ділянку очистити треба…
  • Тоді, – знову Заєць, – я готовий взятись за це діло.

Надумав Ведмідь Зайчика перехитрувати:

  • Віддам я тобі корову, але за однієї умови: якщо почистиш дачу і жодного разу не почухаєшся! А мій син – Ведмежатко – за тобою наглядатиме! Очей не спускатиме!

Погодився Заєць і почав кропиву смикати. Смикає, смикає, ось уже й обід, сонечко припікає… Не так втомився Заєць, але ота прикра кропива лоскоче і пече… Треба почухатись! А як це зробити, щоб корову не втратити? Ведмежатко ж ні на крок не відступає, та все під лапи заглядає! Нумо Зайцю допоможемо, задачку його вирішимо!

Відкриті задачі для дітей в щоденному житті

Скажу впевнено, що дітям такі задачі надзвичайно подобаються, їх можна загадувати в дорозі, вдома чи на відпочинку, одній дитині чи цілій групці. Ми з сім’єю практикуємо розв’язувати такі задачі всі разом, дорослі і діти, адже варіантів розв’язку може бути сила-силенна і кожен з них буде чимось цікавим, чимось незвичний, часом смішним, а часом фантастичним. Один розв’язок може потягнути за собою цілу низку неймовірних ідей, відкриваючи перед дітьми зовсім інший світ. Світ, де з кожної ситуації можна виплутатись, якщо тільки захотіти і трохи постаратися!

На що важливо звернути увагу, розв’язуючи винахідницькі задачі?

  • По-перше, розповідаючи задачу, використайте увесь свій акторський хист, обов’язково жестикулюйте і міняйте голос, додавайте яскравих деталей, «малюйте» словом. Для чого це потрібно? Якщо дитина чітко уявляє, «бачить» картинку, вона швидше і радісніше включиться в гру, а приємність – найкращий помічник фантазії!

Емоційний інтелект. Що? Для чого? Як розвивати?

  • По-друге, ніколи не критикуйте ідеї, а покажіть шляхи їх покращення, ставлячи запитання! Це допоможе дітям побачити слабкі та сильні сторони своїх рішень, навчить їх не боятися генерувати ідеї, довіряти собі і вам.

Наприклад, якщо дитина скаже що вирішенням такої задачі може бути просто піти додому і почухатись, то не варто казати, що це безглуздо і неможливо, бо так не домовлялись! Краще запропонувати дитині придумати такі умови, за яких це відлучення додому могло б стати реальним… Натомість можна запропонувати покращити варіант дитини, додавши туди трохи деталей: «Зайчик сказав Ведмежаткові, що дуже швидко збігає додому, бо його жінка Зайчиха спекла сьогодні пахлаву з медом і потрібна думка досвідченого дегустатора меду (тобто Ведмежатка), чи добрий рецепт».

  • По-третє, допомагаючи, пропонуйте дитині не готові рішення, а покажіть ресурси в задачі, за допомогою яких можна прийти до хороших вирішень. Пошукайте разом найдрібніші деталі, продумайте усі вихідні дані (висловлені та приховані).

Наприклад, пам’ятаємо, що Ведмежатко – маленьке, а отже перехитрувати його простіше, ніж дорослого. Або, якщо в задачі сказано, що уже обід і сонечко припікає, то логічно буде додати, що Ведмежа напевно вже добряче нагрілось і не проти б і відпочити… Або, що десь поблизу точно можуть бути ще зайці… Або використати вміння зайця стрибати, добре чути, рити… Це навчить дитину звертати увагу на деталі, а також на обставини, які непомітні на перший погляд.

  • По-четверте, не забувайте радіти ідеям дитини, підбадьорювати його чи її, обговорювати вирішення, покращувати їх, пропонувати також свої власні і обов’язково нагадувати, що рішень може бути багато, не зупиняйся! Це сприятиме набуттю навичок діалогу та комунікації, пошуків альтернативних рішень та вміння вдосконалювати

Як швидко вивчити вірш. Метод піктограм

На завершення, поділюсь кількома розв’язками, які нафантазували ми, в дорозі з мандрівки на гору Маківку.

  • Можна виполюючи, наспівувати колискову, сподіваючись, що Ведмежатко стомлене засне;
  • Можна почухати спину до дерева, сказавши, що це просто розминка для ніг;
  • Можна викопати ямку, прикрити її бур’яном, самому переступити, а коли Ведмежатко впаде – швиденько почухатись;
  • Можна наче випадково жбурнути трохи землі в очі Ведмедику, а поки він протиратиме чи промиватиме – буде час почухатись;
  • Можна запропонувати малому відпочити і пограти в піжмурки
  • Можна покликати зайчика-братика непомітно помінятись з ним
  • Можна …

Це лише мабуть десята частини з наших розв’язків. Жаль, що мандрівка закінчилась! Діти просили ще задач! Пообіцяла розказати на наступний раз! І Вам обіцяю 😉